Сенсація

Депресія через ліки: правда чи міф

За словами експертів, важливо розкривати лікарям усю інформацію про препарати, які ви приймаєте.

Коли ми чуємо, що ліки можуть мати побічну дію, то на думку нам найчастіше спаде якась фізична реакція нашого тіла, як-от головний біль чи висипання.

Та згідно із новим дослідженням американських вчених, багато рецептурних ліків, до яких звикли ми і наші лікарі, можуть підвищувати ризики депресії, повідомляє ВВС Україна.

Серед таких медикаментів: серцеві препарати, оральні контрацептиви і навіть деякі знеболювальні.

У дослідженні взяли участь 26 тисяч людей – і понад третина препаратів, які вони приймали, мали побічною дією депресію.

Дослідження, опубліковане у Журналі Американської медичної асоціації, обробило дані людей у віці від 18 років, які вживали принаймні один рецептурний препарат із 2005 по 2014 роки.

У 37% препаратів, які приймали піддослідні, серед побічних дій була депресія.

Чи посилює фастфуд депресію?

При чому дня тих, хто приймав тільки один препарат із такою можливою побічною реакцією, ризик депресії зростав на 7%. У тих, хто приймав два препарати – на 9%, а в тих, хто приймав три препарати – на 15%.

Водночас, варто зауважити, що будь-яка хвороба може негативно впливати на настрій. До того ж, деякі учасники дослідження вже могли переживати депресію до того.

За словами британських експертів, дослідження їхніх американських колег вказує на зв’язок між препаратами і підвищеним ризиком депресії, але не на те, що вони можуть бути саме причиною такого стану.

Водночас голова Королівського коледжу терапевтів професор Гелен Стоукс-Лампард, зазначає, що це дослідження вказує на те, “наскільки важливо для пацієнтів розповідати своїм лікарям чи фармацевтам про всі препарати, які вони приймають”.

Ризики залежать від препаратів.

Для деяких депресія може бути частим побічним ефектом, як-от для деяких оральних контрацептивів. Для інших – дуже рідкісним.

Під дуже частим розуміється, що такий побічний ефект зустрічається у 1 із 10 пацієнтів. Під рідкісним побічним ефектом – що він зустрічається у 1 пацієнта на 10 тисяч.

Професор Девід Тейлор із британського Королівського фармацевтичного товариства каже, що важливим тут є й те, чи існує “достовірне пояснення”, чому той чи інший препарат викликає депресію.

Так, за його словами, оральні контрацептиви можуть спричиняти депресію, бо змінюють рівні гормонів – а це впливає на настрій.

Та в інших випадках може бути важко визначити, чи депресію спричиняє препарат – чи хвороба, від якої його виписують.

Якщо ви зараз приймаєте якийсь рецептурний препарат і не помітили жодних симптомів депресії, то хвилюватися не слід, заспокоює науковець.

Але якщо ви помітили якісь ознаки депресії – поговоріть зі своїм лікарем і запитайте, чи можливі якісь альтернативи вашим лікам, що не матимуть такої можливої побічної дії, радить професор Тейлор.

Та й у випадку переходу на інші ліки також слід бути обережним – особливо якщо ви приймаєте іще якісь інші препарати.

Підпишіться на групу «СВІДОК» у Facebook